Inspirujte se!
- Nemoc: Klasika, která neomrzí
- Rodina na prvním místě
- Opravář/úředník nepočká
- Migréna skolila v půlce dne
- Auto stávkuje - co teď?
- Domácí mazlíček potřebuje pomoc
- Psychické zdraví je důležité
- Pozor na opakované výmluvy
- Upřímnost se vyplácí (většinou)
- Dobré vztahy v práci - základ
- Co dělat, když to přeženete?
- Výmluva vs. lhaní: Kde je hranice?
Nemoc: Klasika, která neomrzí
Ať už se jedná o ranní nástup do práce nebo důležitou poradu, kterou byste nejraději proseděli doma u kávy, simulování nemoci je taktika stará jako lidstvo samo. Nemoc, ten univerzální důvod absence, který nevyžaduje žádné složité výmluvy a ospravedlnění. Stačí pár kašlů do telefonu, stížnost na "něco lezoucího na průdušky" a volný den je váš. Ale pozor, i výmluva na nemoc má svá úskalí. V dnešní době sociálních sítí, kdy se fotky z exotických dovolených šíří rychlostí blesku, je třeba být obezřetný. Nikdo vám neuvěří, že ležíte s chřipkou, když vás kolega z práce o hodinu později uvidí lyžovat na Špindlerovce.
Rodina na prvním místě
Někdy se stane, že musíme dát přednost rodině před prací. Děti onemocní, rodiče potřebují pomoct a život zkrátka neběží vždy podle plánu. V tu chvíli je potřeba najít způsob, jak situaci elegantně vyřešit a oznámit nepřítomnost v práci. Upřímnost je vždy na místě, i když se může zdát jednodušší vymyslet si výmluvu. Šéf je také jenom člověk a pravděpodobně podobné situace sám zažil. Stručně a jasně vysvětlete důvod vaší absence a navrhněte řešení, například práci z domova nebo posunutí termínu schůzky. Důležité je zachovat profesionalitu a dát najevo, že vám na práci záleží i přes nenadálou situaci. Věřte, že upřímnost a otevřená komunikace jsou tou nejlepší cestou, jak si udržet dobrou pověst a zároveň se postarat o své blízké.
Opravář/úředník nepočká
Každý občas potřebujeme „hodit bobek“ a zůstat doma. Někdy je to na místě, jindy tak trochu únik z reality. Ať už je důvod jakýkoli, vymyslet tu správnou výmluvu do práce nebo pro nepřítomnost v práci může být oříšek. Opravář/úředník nepočká je klasika, která obvykle zabere. Kdo by se mohl zlobit, když vám doma teče voda, nebo musíte vyřizovat důležité dokumenty na úřadě? Jenže pozor, i tahle zdánlivě neprůstřelná výmluva má své trhliny.
Důležité je myslet na detaily. Pokud šéf ví, že máte doma pračku starou dvacet let, těžko uvěří, že se rozbila zrovna v den uzávěrky důležitého projektu. Stejně tak opakované návštěvy úřadů kvůli „zapomenutému razítku“ dříve či později vzbudí podezření. A ruku na srdce, v době online schůzek a chytrých telefonů už ani tyhle výmluvy nezní tak přesvědčivě jako dřív.
Migréna skolila v půlce dne
Znáte to – budík zvoní, ale vy se cítíte, jako by vám po hlavě přejel parní válec. Bolest hlavy je tupá, pulzující a stupňuje se s každým vaším pohybem. Světlo je najednou nesnesitelné a žaludek se vám bouří. Ano, migréna si pro vás přišla. A co teď? Práce nepočká! Nebo počká? Výmluva do práce kvůli migréně je ošemetná věc. Na jednu stranu je migréna skutečné onemocnění, které dokáže pořádně znepříjemnit život. Na druhou stranu, jak dokázat neviditelného nepřítele? Výmluva pro nepřítomnost v práci by měla být věrohodná a uvěřitelná. Zkuste být konkrétní – popište příznaky, které vám brání v práci. Zmiňte například, že kvůli světloplachosti nemůžete sedět u počítače nebo že kvůli nevolnosti nemůžete cestovat do práce. Důležitá je také komunikace – dejte vědět včas, že nebudete moci dorazit, a omluvte se za případné komplikace. A pamatujte, že prevence je základ – pokud vás trápí časté migrény, poraďte se s lékařem o možnostech léčby.
Auto stávkuje - co teď?
Ráno spěcháte do práce a vaše auto stávkuje? Ne vždy je snadné sehnat odtah a ještě složitější je vysvětlit šéfovi, proč se opozdíte. Výmluva do práce kvůli autu patří mezi ty nejčastější, ale také nejhůře uvěřitelné. Pokud ji používáte příliš často, zbystříte pozornost. Existují způsoby, jak situaci zvládnout elegantněji. Zkuste být konkrétní a uveďte přesnou příčinu problému – prasklá pneumatika, vybitá baterie nebo třeba zapomenuté klíče v zapalování zní uvěřitelněji než obecné "Mám poruchu na autě". Důležitá je také forma. Telefonát před začátkem pracovní doby s omluvou a krátkým vysvětlením situace je vždy lepší než zpráva odeslaná s hodinovým zpožděním. A pamatujte, že i když se vám podaří najít tu nejlepší výmluvu pro nepřítomnost v práci, nic nenahradí upřímnost a zodpovědnost.
Domácí mazlíček potřebuje pomoc
Někdy se stane, že i ten nejzodpovědnější majitel domácího mazlíčka potřebuje nutně odejít z práce. Ať už se jedná o náhlou nehodu, nemoc nebo jinou nepředvídatelnou situaci, je potřeba zachovat klid a informovat nadřízeného. Výmluva do práce by měla být stručná, věcná a především uvěřitelná. "Onemocněl mi pes" může znít jako chabá výmluva, zvláště pokud ji používáte často. Lepší variantou je zdůraznit naléhavost situace, například "Musím okamžitě k veterináři, můj pes potřebuje neodkladnou pomoc." Důležité je nezapomenout dodat, že se co nejdříve ozvete s informacemi o svém návratu do práce. Pamatujte, že upřímnost a otevřená komunikace jsou vždy tou nejlepší volbou.
Psychické zdraví je důležité
V dnešní uspěchané době se na psychické zdraví často zapomíná. Práce, rodina, povinnosti – to vše na nás klade vysoké nároky a stres je takřka na denním pořádku. Není proto divu, že se občas necítíme ve své kůži. Možná se budíme s pocitem úzkosti, bolí nás břicho nebo se nemůžeme soustředit. V takových chvílích je důležité naslouchat svému tělu a dopřát mu odpočinek, který potřebuje. Snaha „přechodit“ náročné období a „zatnout zuby“ může vést k prohloubení potíží a delší pracovní neschopnosti v budoucnu. I když se to může zdát těžké, nebát se promluvit si se svým nadřízeným o tom, jak se cítíte. Možná budete překvapeni jeho pochopením. Otevřená komunikace je klíčová pro zdravé pracovní prostředí. Zaměstnavatelé si stále více uvědomují důležitost duševní pohody svých zaměstnanců a mnozí z nich nabízí programy na podporu psychického zdraví. Nebojte se jich využít – investice do vašeho duševního zdraví je investicí do vaší budoucnosti.
Pozor na opakované výmluvy
Všichni to známe. Ráno zazvoní budík a my bychom nejraději zalézli zpátky pod peřinu. V tu chvíli se v hlavě začnou rodit výmluvy, proč dnes nemůžeme do práce. Bolest hlavy, rýma, důležitá schůzka… Fantazii se meze nekladou. Jenže pozor! Opakované a nevěrohodné výmluvy pro nepřítomnost v práci vám můžou zadělat na pořádný problém. Zaměstnavatelé nebývají hloupí a dříve či později prokouknou, že jim zrovna nevolí pravdu. A to může mít nepříjemné následky. Od ztráty důvěry, přes výtku v osobním spise až po výpověď z pracovního poměru. Navíc si opakovanými výmluvami do práce podkopáváme i vlastní sebevědomí. Zkuste se příště raději zamyslet, zda se dané věci nedá řešit jinak. Možná zjistíte, že upřímnost a otevřená komunikace jsou mnohem lepší strategií.
Upřímnost se vyplácí (většinou)
Všichni jsme to už zažili. Budík zvoní a vy víte, že byste se měli zvednout a jít do práce. Ale co když se vám opravdu, ale opravdu nechce? V hlavě se vám honí výmluvy jedna za druhou: "migréna", "zažívací potíže", "naléhavá rodinná záležitost". I když se může zdát lákavé uchýlit se k bílé lži, upřímnost se ve většině případů vyplácí. Zamyslete se nad dlouhodobými dopady. Pokud si budete budovat pověst nespolehlivého člověka, může to ohrozit vaši kariéru. Navíc, neustálé vymýšlení výmluv může být stresující a vyčerpávající. Otevřená komunikace s nadřízeným o vašich potřebách a případných problémech vám může přinést mnohem více, než neustálé vymlouvání se. Možná se vám podaří domluvit flexibilnější pracovní dobu, home office nebo jinou formu podpory. Pamatujte, že důvěra a respekt jsou v pracovním prostředí klíčové. A ty si vybudujete spíše upřímností než smyšlenými historkami.
Dobré vztahy v práci - základ
Dobré vztahy na pracovišti jsou klíčové pro příjemnou a produktivní atmosféru. Když se v práci cítíme dobře a máme s kolegy přátelské vztahy, je menší pravděpodobnost, že budeme hledat výmluvy pro nepřítomnost. Naopak, pokud jsou vztahy napjaté a komunikace komplikovaná, snadno se může stát, že i banální rýma poslouží jako vítaná příležitost k "sick day". Otevřená komunikace a vzájemný respekt jsou základem zdravých vztahů na pracovišti. Pokud se necítíme dobře, ať už fyzicky nebo psychicky, je důležité umět o tom s nadřízeným promluvit a najít společné řešení. Výmluvy a lži situaci jen komplikují a v konečném důsledku můžou vést k ještě větší nedůvěře a napětí. Pamatujte, že upřímnost a férové jednání jsou vždy tou nejlepší cestou.
Nejlepší výmluva do práce je ta, která je tak absurdní, že ji nikdo nemůže zpochybnit. Zkuste říct, že vás unesli mimozemšťané, ale podařilo se vám utéct, protože jste jim vysvětlili, že máte důležitou schůzku.
Jaromír Dvořák
Co dělat, když to přeženete?
Stává se to nejlepším z nás. Někdy to s výmluvami na nepřítomnost v práci přeženeme. Možná jsme se nechali unést detaily, nebo jsme prostě podcenili bystrost našeho nadřízeného. Ať už je důvod jakýkoli, klíčové je zachovat chladnou hlavu a situaci zvládnout s grácií. Prvním krokem je přiznat si chybu. Pokusy o další lži nebo výmluvy situaci jen zhorší. Upřímná omluva a příslib, že se to už nebude opakovat, jsou na místě. Dále je důležité minimalizovat dopad vaší nepřítomnosti na práci. Nabídněte kolegům pomoc s úkoly, které jste nestihli dokončit, a ujistěte se, že váš nadřízený má přehled o stavu vašich projektů. Pamatujte, že důvěra se buduje dlouho, ale ztratit ji můžete během okamžiku. Udržujte si proto otevřenou komunikaci se svým nadřízeným a snažte se, aby se podobné situace neopakovaly.
Význam | Příklad | Průměrný počet použití za rok (odhad) |
---|---|---|
Nemoc | Chřipka, migréna, otrava jídlem | 3-5 |
Rodinné důvody | Nemocné dítě, návštěva u lékaře s rodinným příslušníkem | 2-3 |
Problémy s autem | Píchlá pneumatika, porucha auta | 1-2 |
Výmluva vs. lhaní: Kde je hranice?
Najít balanc mezi pracovním a osobním životem může být někdy náročné a občas se stane, že potřebujeme ve práci chybět. V tu chvíli se nabízí otázka: Vymluvit se, nebo říct pravdu? Zatímco upřímnost je většinou považována za nejlepší strategii, existují situace, kdy se drobná výmluva zdá být přijatelnější. Důležité je rozlišovat mezi bílou lží a vyloženou nepravdivou informací, která by mohla mít negativní dopad na naši důvěryhodnost. Potřebujete-li jeden den na vyřízení osobních záležitostí, postačí šéfovi říct, že máte „důležitou schůzku“ nebo se necítíte dobře. Naopak, vymýšlet si nemoc s propracovanou historkou o žaludeční chřipce, když ve skutečnosti odjíždíte na prodloužený víkend, se může vymstít. Pamatujte, že důvěra se buduje dlouho a snadno se ztratí.
Publikováno: 16. 11. 2024
Kategorie: práce